RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PRASEKOLAH (BAHASA MALAYSIA BERTEMA)
Tema:
Buah-buahan
Tajuk: Buah-buahan Malaysia
Tarikh : 28. September .2012
Hari : Jumaat
Masa : 40 minit (0830-0910)
Bilangan
Kanak-kanak: 16 orang.
Tunjang
: Modul bertema Bahasa Malaysia komunikasi
Tunjang Utama:
(BM1.1.13)
Mendengar dan memberi respon terhadap perbualan, permintaan dan lagu.
(BM3.7.1)
Membaca ayat tunggal yang mudah dengan bimbingan
(BM
4.2.7) Menyalin ayat dengan cara yang betul
Tunjang yang disepadukan
(KTI
2.1.8) Menyanyi lagu dengan iringan muzik.
(PFK
3.2.3) Mengenal jenis makanan yang berkhasiat dan tidak berkhasiat.
Objektif:
Pada
akhir proses pengajaran dan pembelajaran kanak-kanak ;
1. Boleh memberi respon terhadap lagu yang dinyanyikan.
2. Boleh membaca 2 daripada 4 ayat tunggal yang mudah dengan dengan
bimbingan
3. Boleh menyalin 2 daripada 4 ayat
tunggal yang mudah dengan cara yang betul.
Perbendaharaan Kata:
1. Buah
2. Malaysia
3. Durian
4. Duku
5. Langsat
6. Manggis
7. Ciku
8. rambutan
Bahan Bantu Mengajar:
1. LCD
2. Pembesar suara
3. Persembahan Media (Power Point)
4. Komputer
5. Lampiran kerja
6. Model buah-buahan
Nilai:
1. Bertanggungjawab
2. Toleransi
3. Berani
4. Bekerjasama
5. Hemah tinggi.
KBKK:
1. Menjana Idea
2. Mengingat kembali
Pendekatan:
1. Bertema
Kaedah:
1. Soaljawab
2. Nyanyian
Pengetahuan sedia ada.
Kanak-kanak
pernah menyanyikan lagu “Buah-buahan Malaysia”
dalam pembelajaran dan pengajaran yang lepas.
Masa
|
Standart pembelajaran
|
Objektif
|
Aktiviti Pembelajaran
dan Pengajaran
|
BBM/Catatan
|
Set Induksi
0810-0815
( 5 minit)
|
Tunjang
yang disepadukan:
PFK 3.2.3
Mengenal jenis makanan
yang berkhasiat dan tidak berkhasiat
|
Menarik minat dan
perhatian kanak-kanak
|
Set Induksi
-Guru membawa bakul yang
berisi buah-buahan
-Kanak menamakan jenis
buah-buahan yang ditunjukkan oleh guru
-Guru bersoaljawab
tentang khasiat yang terkandung dalam buah-buahan.
|
ABM
Model Buah-buahan
Kaedah:
Soaljawab
KBKK:
Menjana idea
Nilai:
-Hemah tinggi
|
Langkah 1
0815-0825
(10 minit)
|
Tunjang
utama:
(BM1.1.13) Mendengar dan
memberi respon terhadap perbualan, permintaan dan lagu.
Tunjang
yang disepadukan:
(KTI 2.1.8) Menyanyi
lagu dengan iringan muzik
|
Objektif
1
.Kanak-kanak boleh
memberi respon terhadap lagu yang dinyanyikan
|
-Guru menayangkan slaid 1-lirik lagu “Buah-buahan Malaysia.
-Guru meminta
kanak-kanak menyanyikan lagu tersebut dengan jelas dan bersemangat sambil
bertepuk tangan.
-Guru meminta
kanak-kanak menyenaraikan jenis buah-buahan yang terdapat dalam lirik lagu
tersebut.
-slaid 2-Guru meminta
kanak-kanak mengeja perkataan yang
dipaparkan pada skrin LCD satu persatu.
|
BBM:
-LCD
-Pembesar suara
-Persembahan Media (
slaid 1 dan 2)
-Komputer
Kaedah:
Nyanyian
Sumbangsaran
KBKK
Menjana idea
Nilai
-Hemah Tinggi
|
Langkah 2
0825-0837
(12 minit)
|
Tujang
utama:
(BM3.7.2) Membaca ayat
tunggal yang mudah dengan sebutan yang betul.
|
Objektif:
2
Boleh membaca 2 daripada
4 ayat tunggal yang mudah dengan bimbingan.
|
Slaid 3
-Guru membimbing
murid membaca sambil mengeja ayat diskrin LCD satu demi satu.
-Guru meminta beberapa
orang kanak-kanak membimbing rakan
membaca ayat tunggal yang mudah
di skrin LCD
|
Kaedah:
Tunjuk cara
BBM:
-LCD
-Komputer
-Persembahan media
slaid-3
Nilai:
-Berani
-Bertoleransi
-Bekerjasama
|
Langkah 3
0837-0847
(10 minit )
|
Tunjang
utama
(BM 4.2.7) Menyalin ayat
dengan cara yang betul
|
Objektif
: 3
Boleh menyalin 2
daripada 4 ayat tunggal yang mudah dengan cara yang betul.
|
-Guru mengedarkan
lampiran kerja.
-Kanak-kanak menyalin
semula dengan cara yang betul.
-Guru membimbing
kanak-kanak yang lemah menulis ayat dengan cara yang betul.
|
BBM
-Lampiran Kerja
Nilai
-Bekerjasama
|
Penutup
0847-0850
( 3 minit)
|
Penutup
Tunjang
yang disepadukan:
(KTI 2.1.8) Menyanyi
lagu dengan iringan muzik
|
Menyanyi semula lagu
dengan iringan muzik.
Menjawab teka-teki
|
-Guru meminta
kanak-kanak yang belum sempat menyiapkan tugasan hendaklah menyiapkan tugasan
tersebut di rumah.
-Guru meminta
kanak-kanak menyanyikan semula lagu “Buah-buahan Malaysia secara
beramai-ramai.
-Guru membaca pantun
teka-teka dan meminta kanak-kanak menjawab teka-teki tersebut.
|
BBM:
-LCD
-Pembesar suara
-Komputer
Kaedah:
Nyanyian
Nilai:
Berani
|
No comments:
Post a Comment