Monday, October 22, 2012

Pembelajaran dan pengajaran Bahasa Malaysia Komunikasi Prasekolah.



Pengenalan:
Salam 1 Malaysia. Blog ini akan memuatkan  satu topic dalam  pengajaran dan pembelajaran Bahasa Malaysia Komunikasi Prasekolah. Topik yang menjadi pilihan saya di sini ialah Buah-buahan Malaysia. Sila klik menu P & P untuk paparan yang seterusnya.

 

Menu:
1.       Rancangan Mengajar Harian pendekatan bertema (Buah-buahan)
2.       Bahan bantu mengajar Power Point (Buah-buahan Malaysia)
3.       Lagu Bertema Buah-buahan.
4.       Gambar aktiviti pembelajaran dan pengajaran prasekolah.
5.       Video aktiviti seni berbahasa
Definisi Pembelajaran.
Pembelajaran merupakan satu  proses perubahan tingkah laku terhadap sesuatu perkara yang baru atau penghasilan tindak balas yang baru yang mampu dikekalkan oleh seseorang .
Di sini dikemukakan  dua definisi berdasarkan dua pendapat tokoh;
Robert M.Gagne (1970) dalam  The Condition Of Learning” . Pembelajaran merupakan perubahan tingkah laku atau kebolehan seseorang yang dapat dikekalkan, tidak termasuk perubahan yang disebabkan oleh pertumbuhan”
Woolfolk(1980) dalam “ Educational Psychologi for Teaching”. Pembelajaran  dilihat sebagai perubahan dalaman yang berlaku atau sebagai potensi yang sanggup menghasilkan tindak balas baru.

Definisi Pengajaran
Pengajaran merupakan suatu tugasan dan aktiviti yang diusahakan bersama oleh guru dan murid-murid di bawah bimbingannya. Pengajaran merupakan satu aktiviti terancang yang sistematik dan teliti. Terdapat pelbagai kaedah untuk melaksanakan pengajaran agar proses pengajaran yang berlaku dapat memberi bimbingan, menjadi penggalak dan dapat memotivasikan murfid untuk mengambil inisiatif untuk belajar dan mempelajari sesuatu bagi memperolehi ilmu pengetahuan dan mengusai kemahiran.

               
Apa itu Tunjang Bahasa Malaysia Komunikasi Prasekolah.
1.       Bahasa Malaysia merupakan salah satu tunjang komunikasi dalam pendidikan  di prasekolah dan ianya merupakan salah satu tunjang yang wajid dipelajari oleh semua pendidikan prasekolah di Malaysia. Ini kerana semua sukatan pelajaran untuk prasekolah diseluruh kerajaan dan bukan kerajaan menggunakan kurikulum yang sama iaitu Kurikulum Standart Prasekolah kebangsaan yang telah dilaksanakan bermula pada tahun 2010.
2.       Bahasa Malaysia komunikasi merupakan sebahagian daripada modul asas. Secara umumnya modul asas Bahasa Malaysia Komunikasi bertujuan untuk penguasaan literasi awal 4M iaitu membaca menulis mengira dan menaakul.
3.       Mengikut jadual cadangan peruntukkan waktu modul asas bagi Bahasa Malaysia komunikasi ialah 90 minit seminggu untuk semua sekolah. Sementara untuk modul bertema Bahasa Malaysia komunikasi diajar lebih kurang 30% daripada masa pembelajaran dan pengajaran yang merangkumi elemen-eleman dalam keenam-enam tunjang termasuk bahasa, pendidiksn morall dsn mstematik.
4.       Sejak  Kurikulum Standart Prasekolah  Kebangsaan diperkenalkan pengajaran dan pembelajaran Bahasa Malaysia Teras dan bertema diajar secara terpisah tetapi tetapi boleh disepadukan dlam proses pembelajaran dan pengajaran. Ini dilakukan bagi memudahkan guru merancang denagn teliti untuk pembelajaran dan pengajaran literasi dengan cara yang lebih berkesan dan sistematik.
5.       Pembelajaran dan pengajaran di kelas prasekolah adalah berdasarkan kepada prinsip Amalan bersesuaian dengan Perkembangan kanak-kanak dan teori pembelajaran kanak-kanak. Terdapat beberapa pendekatan yang sesuai digunakan dalam proses pengajaran dan pembelajaran diprasekolah antaranya ialah pendekatan pembelajaran berpusatkan murid,inkuiri penemuan, belajar melalui bermain, pendekatan bertema dan pendekatan bersepadu. Pemilihan aktiviti member keutamaan kepada pengalaman yang menyubuka(enriching),penglibatan aktif (engaging), selamat (safe) dan menyeronokkan (fun)
6.       Fokus utama dalam tunjang komunikasi Bahasa Malaysia ialah menekankan tentang kemahiran berbahasa dan seni bahasa. Kemahiran bahasa terdiri daripada kemahiran mendengar, kemahiran bertutur, kemahiran membaca dan kemahiran menulis. Seni bahasa pula merujuk kepada keupayaan murid  mengungkap keindahan bahasa  melalui kepelbagaian aktiviti dan permainan bahasa seperti drama, sajak, pantun dan bercerita.

DEFINISI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN


2 comments: