Pengenalan:
Salam 1 Malaysia. Blog ini akan memuatkan satu topic dalam pengajaran dan pembelajaran Bahasa Malaysia
Komunikasi Prasekolah. Topik yang menjadi pilihan saya di sini ialah
Buah-buahan Malaysia. Sila klik menu P & P untuk paparan yang seterusnya.
Menu:
1.
Rancangan Mengajar Harian pendekatan bertema
(Buah-buahan)
2.
Bahan bantu mengajar Power Point (Buah-buahan
Malaysia)
3.
Lagu Bertema Buah-buahan.
4.
Gambar aktiviti pembelajaran dan pengajaran
prasekolah.
5.
Video aktiviti seni berbahasa
Definisi
Pembelajaran.
Pembelajaran merupakan satu
proses perubahan tingkah laku terhadap sesuatu perkara yang baru atau
penghasilan tindak balas yang baru yang mampu dikekalkan oleh seseorang .
Di sini dikemukakan
dua definisi berdasarkan dua pendapat tokoh;
Robert M.Gagne (1970) dalam
“The Condition Of Learning” .
Pembelajaran merupakan perubahan tingkah laku atau kebolehan seseorang yang
dapat dikekalkan, tidak termasuk perubahan yang disebabkan oleh pertumbuhan”
Woolfolk(1980) dalam “
Educational Psychologi for Teaching”. Pembelajaran dilihat sebagai perubahan dalaman yang
berlaku atau sebagai potensi yang sanggup menghasilkan tindak balas baru.
Definisi Pengajaran
Pengajaran merupakan suatu tugasan dan aktiviti yang
diusahakan bersama oleh guru dan murid-murid di bawah bimbingannya. Pengajaran
merupakan satu aktiviti terancang yang sistematik dan teliti. Terdapat pelbagai
kaedah untuk melaksanakan pengajaran agar proses pengajaran yang berlaku dapat
memberi bimbingan, menjadi penggalak dan dapat memotivasikan murfid untuk
mengambil inisiatif untuk belajar dan mempelajari sesuatu bagi memperolehi ilmu
pengetahuan dan mengusai kemahiran.
Apa itu Tunjang
Bahasa Malaysia Komunikasi Prasekolah.
1.
Bahasa Malaysia merupakan salah satu tunjang
komunikasi dalam pendidikan di
prasekolah dan ianya merupakan salah satu tunjang yang wajid dipelajari oleh
semua pendidikan prasekolah di Malaysia. Ini kerana semua sukatan pelajaran
untuk prasekolah diseluruh kerajaan dan bukan kerajaan menggunakan kurikulum
yang sama iaitu Kurikulum Standart Prasekolah kebangsaan yang telah
dilaksanakan bermula pada tahun 2010.
2.
Bahasa Malaysia komunikasi merupakan sebahagian
daripada modul asas. Secara umumnya modul asas Bahasa Malaysia Komunikasi
bertujuan untuk penguasaan literasi awal 4M iaitu membaca menulis mengira dan
menaakul.
3.
Mengikut jadual cadangan peruntukkan waktu modul
asas bagi Bahasa Malaysia komunikasi ialah 90 minit seminggu untuk semua
sekolah. Sementara untuk modul bertema Bahasa Malaysia komunikasi diajar lebih
kurang 30% daripada masa pembelajaran dan pengajaran yang merangkumi
elemen-eleman dalam keenam-enam tunjang termasuk bahasa, pendidiksn morall dsn
mstematik.
4.
Sejak
Kurikulum Standart Prasekolah
Kebangsaan diperkenalkan pengajaran dan pembelajaran Bahasa Malaysia
Teras dan bertema diajar secara terpisah tetapi tetapi boleh disepadukan dlam
proses pembelajaran dan pengajaran. Ini dilakukan bagi memudahkan guru
merancang denagn teliti untuk pembelajaran dan pengajaran literasi dengan cara
yang lebih berkesan dan sistematik.
5.
Pembelajaran dan pengajaran di kelas prasekolah
adalah berdasarkan kepada prinsip Amalan bersesuaian dengan Perkembangan
kanak-kanak dan teori pembelajaran kanak-kanak. Terdapat beberapa pendekatan
yang sesuai digunakan dalam proses pengajaran dan pembelajaran diprasekolah
antaranya ialah pendekatan pembelajaran berpusatkan murid,inkuiri penemuan,
belajar melalui bermain, pendekatan bertema dan pendekatan bersepadu. Pemilihan
aktiviti member keutamaan kepada pengalaman yang menyubuka(enriching),penglibatan
aktif (engaging), selamat (safe) dan menyeronokkan (fun)
6.
Fokus utama dalam tunjang komunikasi Bahasa
Malaysia ialah menekankan tentang kemahiran berbahasa dan seni bahasa.
Kemahiran bahasa terdiri daripada kemahiran mendengar, kemahiran bertutur,
kemahiran membaca dan kemahiran menulis. Seni bahasa pula merujuk kepada
keupayaan murid mengungkap keindahan
bahasa melalui kepelbagaian aktiviti dan
permainan bahasa seperti drama, sajak, pantun dan bercerita.
tahniah Ayu
ReplyDeleteTerima Kasih.
ReplyDelete