Siapa kanak-kanak prasekolah?
Sudahkah anda mengenali mereka?, jika
belum…. anda boleh dapatkan maklumat ini bagi mengenali mereka secara lebih dekat lagi.
Kanak-kanak
prasekolah adalah mereka yanag berumur antara 4-6 tahun. Pada peringkat ini kanak-kanak
suka meneroka, ingin tahu dan masih di alam fantasi. Sebagai guru, ibu bapa
ataupun siapa sahaja perlu arif mengenai sifat kanak-kanak peringkat prasekolah
ini.
Pendapat Tokoh Perkembangan Kanak-kanak
.
Mengikut
Kohn(1998), kanak-kanak pada peringkat prasekolah ialah individu yang aktif dan
mengalami proses pembelajaran yang boleh dilihat daripada 10 aspek personaliti utama iaitu;
1)
Pertama
Secara semula jadi kanak-kanak mempunyai
perasaan ingin tahu, bersifat egosentrik, belajar dengan cara meniru kelakuan
orang lain dan ingin memahami perkara yang baru dilihat.
Kanak-kanak mempunyai perasaan ingin tahu kepada perkara yang
dilihat dan disentuh dan mereka bertanya mengenai perkara yang dilihat itu
seperti manusia, binatang dan benda-benda fizikal. Mereka ingin mengetahui siapa, apa dan bagaimana benda itu
dibuat. Pada peringkat awal mereka tidak mengetahui mengenai benda itu daripada
segi sebab dan musabab. Mereka suka melihat aksi perlawanan dengan mengandaikannya
sebagi perkara magis. Mereka sentiasa menanyakan soalan “siapa orang jahat
itu”?,” kenapa dia pukul kawan dia” dan “apa dia buat dengan pistol itu?”.
Perkara ini berlaku kerana mereka ingin mencari sebab ataupun kaitan antara
satu perkara dengan perkara yang lain. Mengikut terapi Adlerian, perasaan ini
menerangkan manusia dimotivasikan oleh minat sosial dan mereka cuba, membentuk
matlamat hidup pada masa depan.
2)
Kedua
Kanak-kanak memerlukan gerakan yang luas menggunakan
psikomotor kasar. Kanak-kanak yang sihat sentiasa aktif, mereka suka bergerak
ke merata-rata tempat dan melakukan pelbagai aktiviti seperti melompat,
berlari, mengambil benda dari merata-rata tempat, makan, menangis,ketawa,
menanyakan soalan dan lain-lain. Perkara ini semulajadi bagi kanak-kanak. Bayi
yang hanya duduk dan tidak pernah cuba berjalan tidak dapat membentuk kaki yang
kuat. Kanak-kanak yang tidak pernah makan buah limau tidak merasai rasa
masam.Tumpuan kanak-kanak pada setiap perkara yang dilakukan oleh mereka hanya
sedikit apabila dibandingkan dengan akktiviti bermain dengan permainan yang
diminati. Ini menyebabkab orang dewasa merungut kerana kanak-kanak juga akan
membuat bising apabila terlalu leka bermain dengan perkara yang diminati oleh mereka itu.
Keinginan mendapatkan gerakan yang lebih luas di kaitkan dengan terapi tingkah
laku dan ia mempunyai hubungan dengan pembelajaran. Manusia diandaikan sebagai
produk persekitaran yang membentuk tingkah laku kanak-kanak itu.
3)
Ketiga
Kanak-kanak belajar melakukan sendiri atau berdikari. Apabila
kanak-kanak memiliki pengalaman membuat perkara sebelum kita menerangkan kepada
mereka sebenarnaya memberi makna yang berkesan, berdasarkan penagalaman yang
sudah mereka lalui. Kanak-kanak belajar ketika
bermain dan mereka meniru aksi yang dilakukan berdasarkan cerita yang dilihatnya. Seperti
‘Ultraman’ dan ‘Robocop’. Apabila berada di taman kanak-kanak, mereka cuba
melakukan aktiviti dan perbuatan daripada gerakan badan dan sebagainya seperti
orang dewasa. Mengikut terapi pemusatan pengorangan(person-centred), menusia
mempunyai potensi menyedari perkara-perkara yang dialami dengan sendiri dan
cuba menyelesaikan masalah itu.
Kanak-kanak suka melakukan kajian mengenai perkara yang
dilihat. Mereka berasa seronok apabila dapat melakukan sesuatu dengan
sendirinya. Guru Prasekolah digalakkan melakukan kajian dengan kanak-kanak
kerana perkara ini dapat meransang perkembangan kognitif ataupun minda
kanak-kanak.
4)
Keempat
Kanak-kanak belajar melalui bermain pengalaman yang diulangi
atau demontrasi contohnya mereka memahami konsep angin. Mereka melihat angin
yang meniup pokok, berasa angin daripada kipas, meniup dengan menggunakan straw
dan membuat gelembung angin. Mereka melakukan aktiviti ini berulang kali
sehingga berpuas hati. Aapabila dikaitkan dengan terapi tingkah laku, aktiviti
belajar cara ini dilakukan dengan pengukuhan dan imitasi. Aktiviti ini akan
menghasilkan kaedah belajar yang efektif dengan menggunakan imaginasi apabila
sentiasa diulangi.
5)
Kelima
Pengalaman kanak-kanak
terhad iaitu bergantung pada persekitaran. Mereka hanya dapat melihat
sedikit sahaja perkara yang berlaku di luar daripada rumah. Mereka hanya
mengenali dan mengetahui bilangan ahli keluarga
sahaja seperti ibu, ayah, datuk dan benda-benda yang berada disekeliling
rumah. Bagi kanak-kanak yang tinggal di pendalaman pula, mereka mungkin tidak
mengetahui dan mengetahui keadaan laut dan pantai. Oleh kerana pengalaman
kanak-kanak begitu terhad, kaedah terapi eksistensialis menyusul orang dewasa
supaya membantu kanak-kanak mengenal pasti
perkara-perkara yang menyekat kebebasan mereka bagi membantu mereka mencari
pengalaman dengan lebih luas.
6)
Keenam
Kanak-kanak bersifat egosentrik. Kanak-kanak melihat perkara
secara egosentrik iaitu berdasarkan pemerhatian yang berhubung dengan dirinya
sendiri. Contohnya “hujan membuat aku basah” dan “Kereta api membawa aku nanti”. Mereka tidak
memikirkan mengenai hujan yang turun
membasahi sesiapa sahaja dan kereta api membawa sesiapa sahaja ataupun tidak.
Guru prasekolah boleh mengaplikasi terapi Gestalt bagi membantu kanak-kanak
membuat interprestasi supaya lebih bermakna.
7)
Ketujuh
Kanak-kanak melalui masa yang ditentukan sebelum mereka
bersedia mengikut perkembangan. Kanak-kanak menunjukkan persediaan menghadapi
perkembangan apabila mereka sudah melalui masa yang ditentukan iaitu ketika
mereka mula belajar duduk, merangkak dan berjalan. Fasa ini penting kerana ia
memberi kesan kepada perkembangan persekitaran kanak-kanak itu pada masa depan.
8)
Kelapan
Cara konsep memerlukan perkembangan bahasa. Apabila
kanak-kanak mengenali dan mengetahui perkara yang baru bagi dirinya mereka cuba
menggunakannya. Sebagai contoh mereka mengetahui nama ‘segi empat tepat’ mereka
mula menggunakan nama itu secara kerap walaupun kepada benda-benda lain. Tanpa
mengetahui perkataan itu mereka mungkin tidak boleh memberi tumpuan kepada
benda yang mempunyai bentuk segi empat. Apabila mereka mula membuat
pemerhatian, mereka ingin mengetahui nama benda-benda lain pula.
9)
Kesembilan
Cara berfikir kanak-kanak dengan oranag dewasa berbeza iaitu
kanak-kanak mula berfikir bagaimana maklumat dapat digabungkan, tetapi mereka
tidak mampu melakukannya sendiri. Pertalian yang dilakukan dan konsep yang
dibina oleh kanak-kanak berbeza dengan apa yang dilakukan oleh orang dewasa.
10)
Kesepuluh.
Perkembangan
kanak-kanak berbeza iaitu setiap kanak-kanak berbeza antara satau sama lain.
Perkembangannya mengikut fasa-fasa yang ditentukan seperti yang dikemukakan
oleh Piaget(1953), Kohlberg (1998) dan Erikson (1963).
Sumber: Dr. Shahizan Hasan dan Ahmad
Shahabudin Che Noh(2006) Panduan
Merancang Aktiviti Prasekolah. Kuala Lumpur. PTS Professional Publishing
Sdn. Bhd.
No comments:
Post a Comment