TIP KEMAHIRAN MEMBACA
DAN MENULIS PERLU DIJALANKAN SECARA SISTEMATIK DAN TERANCANG.
·
Perkenalkan murid dengan huruf vokal dan bunyi
vocal terlebih dahulu.
·
Gabungkan vkcal dengan huruf konsonan mengikut
aras keutamaan contoh KV (ba, be,be,bi,bo,bu) ketepikan huruf konsonan yang jarang
digunakan seperti x dan q.
·
Perkenalkan suku kata VKV (selama 1 minggu)
peruntukan 5 minit setiap hari untuk latihan membaca secara latih tubi.
·
Tulis suku kata VKV dalam buku garis tiga. Latih
murid membaca sambil menulis.
·
Hari yang terakhir contohnya jika suku kata diperkenalkan pada hari Isnin ,guru-guru boleh menguji
murid pada hari Jumaat. Uji murid dengan menulis suku kata yang telah
dipelajari di dalam buku garis tiga dengan kaedah guru sebut murid eja dan
tulis.
·
Kenal pasti perkataan yang paling kerap
menimbulkan kekeliruan di kalangan murid-murid.
·
Beri peneguhan pada perkataan yang agak sukar
untuk diingat.
·
Bahagikan jumlah perkataan mengikut kesesuaian
dan aras pengetahuan murid agar perkataan yang diperkenalkan dapat diingat.
·
Kaedah yang sama boleh digunakan untuk suku kata
yang lain sehinggalah kepada suku kata vocal berganding.
·
Kaedah ini telah saya praktikan di kelas saya
selama 4 tahun. Ternyata ia membuahkan hasil. Murid saya semuanya berumur 5+.
Saya Cuma mempunyai masa selama setahun untuk membimbing mereka menguasai
kemahiran membaca dan menulis. Kebiasaan nya dalam bulan Jun ampir 60%
kanak-kanak boleh membaca ayat mudah. Baki yang tertinggal sebanyak 40%
haruslah diberi bimbingan secara intensif
sebelum berakhirnya bulan November. Dengan adanya kaedah yang berkesan
kita pasti dapat membenteras buta huruf sebelum mereka memasuki kelas perdana.
·
Untuk kanak-kanak autisme , lembam atau
berkeperluan khas, masa satu tahun adalah tidak mencukupi bagi membimbing
mereka seperti mana kanak-kanak normal yang lain.
No comments:
Post a Comment